Wednesday, 21 March 2012

Ada apa dalam gambar



Gunakan teknik SAMMBoB untuk berbicara tentang gambar-gambar di atas.
Panduan (SAMMBoB):

  • Siapakah yang terlibat dalam gambar itu?
  • Apakah yang dilakukan oleh watak-watak  terlibat?
  • Mengapakah watak-watak itu melakukan perkara/kelakuan demikian?
  • Di mana perkara itu dilakukan?
  • Bila perkara/kelakuan itu berlaku?
  • Bagaimanakah watak-watak itu melakukan perkara/kelakuan itu?
  • Perasaan watak-watak?
  • Perasaan kamu mengenai adegan itu?
  • Apakah yang kamu pelajari daripada gambar itu?
  • Bagaimanakah kamu dapat menggunakan apa yang kamu pelajari daripada gambar-gambar itu dalam kehidupan kamu seharian?
Markah: Kualiti jawapan/ Isi: 20
              Bahasa                  :20
              Jumlah                   40
Siapakah yang terlibat dalam gambar itu?
  • Seorang Dewasa,seorang makcik dan kanak-kanak

Apakah yang dilakukan oleh watak-watak  terlibat?
  • Saya rasa mereka sedang mengajar sejara di Bukit Chandu

Mengapakah watak-watak itu melakukan perkara/kelakuan demikian?
  • Meraka mahu pelajar-pelajar atau kanak-kanak itu berilmu dengan sejara Singapura
Di mana perkara itu dilakukan?
  • Meraka sedang berada di Museum Bukit Chandu
Bila perkara/kelakuan itu berlaku?
  • Saya rasa di waktu petang
Bagaimanakah watak-watak itu melakukan perkara/kelakuan itu?
  • Meraka,Makcik dan dewasa itu,sedang menunjukkan sesuatu contoh kepada pelajar-pelajar itu sejara Bukit Chandu
Perasaan watak-watak?
  • Daripada muka meraka saya rasa meraka ghairah untuk belajar sejara itu
Perasaan kamu mengenai adegan itu?
  • Saya rasa adegan itu sungguh menarik kerana ia menunjukkan sejara Bukit Chandu dan Singapura
Apakah yang kamu pelajari daripada gambar itu?
  • Saya pelajari yang belajar tentang sejara BUkit Chandu sungguh menarik
  • Saya boleh tunjukkan ia daripada ekspresi wajah mereka
Bagaimanakah kamu dapat menggunakan apa yang kamu pelajari daripada gambar-gambar itu dalam kehidupan kamu seharian?
  • Saya boleh belajar hari-hari tentang sejara Singapura

No comments:

Post a Comment